D-vitamin, azaz a Napfény vitamin

A D-vitamin, azaz a Napfény vitaminnapfény3

A D-vitamin az immunrendszer legfontosabb támogatója, de elsősorban a csont felépülésében van szerepe. Már 120 évvel ezelőtt sikeresen gyógyították az angolkórt és a bőr-tuberkolózist UV fény segítségével. Manapság, 100 évvel később, ismét felfedeztük az egészség és az UV sugárzás összefüggéseit. A D-vitamin szervezetünk majdnem minden központi funkciójában részt vesz, az immunrendszertől a vérnyomáson át az agyműködésig.

Ez az egyetlen vitamin, amit szervezetünk önmaga képes előállítani, ehhez meghatározott erősségű UVB besugárzásra van szüksége. A D-vitamin 90%-a a bőrben keletkezik. A téli hónapokban sok biológiai folyamat elakadhat a napsugárzás hiánya miatt. Ha tenni akarunk valamit egészségünk érdekében, akkor a téli hónapokban vegyünk napfürdőket a minőségi, ellenőrzött csövekkel felszerelt szoláriumokban. Az ott található modern berendezések, és az új 0,3 W/m3-es, teljesen biztonságos csövek gondoskodnak arról, hogy megfelelő sugárösszetételben elegendő besugárzást kapjunk a garantált D-vitamin ellátás biztosításához.

A szoláriumozás szerepe a D-vitamin termelésbenvitamin_D

Ahogy a Földön minden élőlénynek, az embernek is szüksége van mértékletes napsugárzásra. De a többi élőlénytől eltérően mi mindent megteszünk annak érdekében, hogy elkerüljük a napot: egyre magasabb faktorszámú fényvédő krémekkel védekezünk. Mindeközben kutatási eredmények támasztják alá azt a tényt, hogy a lakosság 50-60%-a nem jut elég D-vitaminhoz.

D-vitaminhoz háromféle módon juthatunk:
1. napsugárzás által,
2. D-vitaminban gazdag ételek bevitelével,
3. étrend kiegészítők szedése által.
Bizonyos ételek tartalmaznak ugyan nyomokban kimutatható mennyiséget (pl. egyes halfélék: makréla, szardínia, lazac, ill. a tejtermékek), gyakorlatilag azonban lehetetlen a napi táplálkozás során elegendő D-vitaminhoz jutni. A legújabb amerikai kutatások a napfényt a „legfontosabb D vitamin forrásnak” nevezik.

Szervezetünk akkor termeli a „napfény vitamint”, amikor UV (ultraviola) sugárzás éri bőrünket. Ahhoz, hogy a legtöbb szakember által elfogadott minimális napi értéket elérjük, a testfelület kb. 25 %-át kell 10 percnyi UV sugárzásnak kitenni hetente legalább 2-3 alkalommal.

A megfelelő D-vitamin szint nélkül szervezetünk nem tud erős csontokat építeni vagy egészséges immunrendszert fenntartani. Pontosan annyira van szükségünk a napfényre, mint a vízre, ételre vagy tetőre a fejünk felett. A zárt falak közti életvitel, az irodaházakban, gyár- és raktárcsarnokokban, áruházakban és szolgáltatóegységekben végzett munka, valamint a fényvédő krémek túlzott alkalmazása is oda vezet, hogy bőrünk nem képes elegendő D-vitamint termelni. Hiányának következményei jelentősek: izomerő-csökkenés, fokozott mell-, vastagbél és prosztatarák veszély, gyakori fertőzések, magas vérnyomás és a csontsűrűség is csökken.

Tehát ha tenni akarunk valamit egészségünk érdekében a téli hónapokban, vegyünk napfürdőt a szoláriumban!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.